Logotyp

Logotyp

Introduktion

Logotypen är nättare men bygger helt på den gamla för igenkännings skull. Moderniseringen av profilen anpassar bolaget till en nationell marknad. Symbolen har blivit bättre anpassad efter digitala miljöer genom att bli förenklad och tvådimensionell, det vill säga 3D-effekter för djupkänsla har försvunnit.

Bytet till nya logotypen, typsnittet och färgpaletten sker gradvis med start 2022 det innebär att fordonsparken kommer fortsätta ha den gamla logotypen på äldre fordon och den nya profilen läggs på de nya fordon tillkommer.

Vilket filformat ska jag använda?

Vilket filformat och färgsystem du ska använda beror på var och hur du ska använda logotypen. Trycksak och skärmvisning kräver olika typer av filformat.

Nedan finner du en enkel ordlista som beskriver när du skall använda vilken typ av fil och i vilket färgsystem. I filnamnet står det tydligt vilken logo som avses samt vilken färg den har. Färgsystemen beskrivs med förkortningarna CMYK, PMS och RGB.

 

Filformat

PDF - Används när du ska beställa trycksaker och foliera bilar etc. Vektorbaserat format som går att förstora och förminska utan att bli suddigt. Kan också användas om man vill kunna förstora och förminska logotypen i exempelvis ett word- eller PowerPoint-dokument utan att den blir suddig.

EPS - EPS filerna är ett komplement till PDF filerna. Kan också användas när du ska beställa trycksaker och foliera bilar etc. Likt PDF är EPS också vektorbaserat som går att förstora och förminska utan att bli suddigt. OBS! En EPS fil kan du bara öppna och se om du har ett Adobe Creative Cloud-program installerat, t.ex. Adobe Illustrator. Om du inte har denna programvara installerad så kan du kan använda en av de högupplösta PDF-filerna istället.

PNG - Använd PNG filer när logotypen ska visas på webb eller digital skärm samt Word. Den går att förminska men inte förstora.

 

Färgsystem

CMYK - Används vid fyrfärgstryck som t ex tidningsannonser, broschyrer, affischer med mera.

RGB - Används vid webbpublicering och visning på skärm ex Word och PowerPoint.

PMS - Pantone PMS färger används vid dekorfärgstryck, exempelvis tryck av profilartiklar, visitkort och bilar etc.

 

Exempel:

– Jag behöver en logotyp till digitalt bruk och PowerPoint

Då ska du ha en logotyp i PNG-format. Välj den version av logotypen som passar för ändamålet. T.ex. en ljus logotyp på en mörk bakgrund.

– Vi ska trycka logotypen på ett visitkort

Välj filformatet PDF eller EPS i färgsystemet CMYK. Av de versioner som finns tillgänglinga, välj den som ger bäst kontrast mot bakgrunden. T.ex. en mörk logotyp på en ljus bakgrund.

– Logotypen ska tryckas på våra profilartiklar, t.ex. pennor eller kaffetermos

Välj en logotyp som är sparad i Pantone PMS i filformatet PDF eller EPS.

Varianter

Logotypen kommer i flera färger grå, blå, svart och vit. Den finns med och utan text samt i stående och liggande format. I första hand används den stående logotypen. Den liggande versionen används när utrymmet kräver det.

Vilken färg du skall använda beror på i vilket sammanhang den appliceras, vissa bakgrunder kräver en annan färg en huvudfärgen grå. Se avsnittet "Användning" för exempel. Det viktiga är att logotypen syns tydligt.

 

Klicka här för att ladda ner komplett logopaket (EPS / PDF / PNG)
Repipe logotyp version 1

Version 1 – Primärlogo, stående. 

Repipe logotyp version 2

Version 2 – Stående logotyp utan "Sverige".  

Repipe logotyp version 3

Version 3 – Liggande logotyp. 

Repipe logotyp version 4

Version 4 – Liggande logotyp, utan "Sverige"

Repipe logotyp symbol

Version 5 – Symbol. Används exempelvis som profilbild för sociala medier och på profilprodukter etc.

Symbol

Logotypens egna symbol kan i vissa fall användas för sig själv. Dock endast där den tydligt kan kopplas ihop med Repipe som avsändare.

Användning

Logotypen ska främst användas enligt följande exempel.

Grå logotyp på ljus bakgrund

Vit logotyp på mörk bakgrund

Vit logotyp på blå bakgrund

En blå respektive svart version finns tillgänglig som komplement till den grå och vita versionen av logotypen. Dessa används i de ifall ovanstående exempel inte är möjliga att använda. 

Frizon

För att behålla logotypens visuella integritet behövs ett område där inga andra grafiska element stör. Frizonen är ett absolut minimum, vanligtvis rekommenderas mer utrymme. Om logotypen läggs på en bild behöver du se till att det är en relativt lugn bakgrund just där logotypen skall placeras.

Repipe frizon 1

Stående

Repipe frizon 2

Liggande

Felanvändning

Logotypen får inte förvrängas, vridas eller förvanskas på något sätt. Nedan följer exempel på felaktig användning.

Repipe logotyp do not

Använd inte mörk logotyp på mörk bakgrund

Repipe logotyp do not

Byt inte färg på logotypen

Repipe logotyp do not

Ändra inte logotypens proportioner

Repipe logotyp do not

Inga effekter får appliceras på logotypen

Repipe logotyp do not

Konturer får inte användas

Repipe logotyp do not

Logotypen får inte roteras